מוקדש עם כל הלב למנהלים- המנהיגים היצירתיים
הרב קוק מציין באחד ממאמריו-העוסקים בחינוך-כי עלינו לאתר בכל דור את האפיונים הייחודיים לאותו דור ולאתר כלים ורעיונות יצירתיים וחדשניים כדי להתמודד עם האפיונים השונים והייחודיים החדשים המאפיינים את התלמידים השייכים לאותו דור.
היינו עלינו ליישם את הכתוב במסכת חגיגה:"אין בית מדרש ללא חידוש",חובה עלינו מנהלים ומורים-מנהיגים להפעיל כל הזמן מוח יוזם ויצירתי כדי להתמודד עם התלמידים המשתנים כל הזמן,להם יש אפיונים שונים ואחרים מתלמידנו איתם התמודדנו בהצלחה בשנים הקודמות,נשכיל להצליח גם עם תלמידים אלה רק אם נאתר את האפיונים החדשים של תלמידנו ונמצא רעיונות וכלים חינוכיים,ערכיים ,הישגיים וחברתיים אחרים המתאימים לתלמידים אלו – כדי להתמודד מולם ולהצליח במשימה החשובה ביותר=הצלחה חינוכית איתנה.
החינוך היא "שליחות",ככל שכל אחד מהמנהלים ומהמורים המנהיגים יבין כי "השליחות" אותה הם מבצעים חייבת להיות חדשנית,שונה ואחרת מהשנים הקודמות,כי עלינו להיות עם מוח יוזם ויצירתי כדי להתאים הכלים להתמודד היטב ובדרך מעולה להצלחת "השליחות" בחינוך ילדינו.
חייב כל מנהל שהוא מנהיג למצוא כלים,רעיונות והמון תחכום חכם כדי לאפשר לכל מורה להיות יוזם ויצירתי.
מתן "במה" לכל מורה לדבר, לספר על רעיונותיו השונים והאחרים מהווה את הרעיון המרכזי-להפעלת המורים .
במקרים רבים מאוד המנהלים "דואגים" לעשייה דינמית של חינוך אך באותה רמה ובאותם דרכים ושיטות.
מה עושה מנהל כדי לעודד כל מורה...כל מורה... לחשוב חשיבה יצירתית ולמצוא יוזמה מנהיגותית ולהפעילה.
כיצד המנהל צריך לנהוג כדי שכל מורה לא ינהג כמו שנהג בעבר?
כיצד מטפחים מורים "שיחשבו מחוץ לקופסא",ראוי לשבור את המוסכמות ולהיות יצירתיים.
יש הטוענים שחשיבה יצירתיים היא תכונה מולדת ויש החושבים שהכל תלוי במנהל-מנהיג המחדד בכל מורה רצון עז,אמונה ונחישות לנסות דרכים אחרות,יוזמות ויצירתיות,ממש...ממש...לא משנה באיזה דרך בוחרים לחדד את החשיבה של כל מורה,"התרגיל" בחשיבה יצירתית הוא המהותי והחשוב,אם מתרגלים ומתמידים בניסיונות יזמות ויצירתיות מקבלים תמיד תוצאות,החשיבה של כל מנהל וכל מורה צריכה להבנות בה בהתאם למתודה זו.
הרמב"ם מציין שבעה תחומים חשובים בחינוך,הראשון שבהם והחשוב ביותר הוא התרגול-השינון.
ככל שנטמיע בתוכנו התכונה לנסות כל הזמן להיות יצירתי ויוזם כן,נזכה לתוצרים נפלאים.
המנהלים המובילים וכן המפקחים צריכים כל הזמן לשאול עצמם ואת המנהלים-מה המורים חידשו ויזמו לאחרונה? זו הדרך לצמוח ולהתפתח כל הזמן.
מותר למורה יזם ויצירתי להעזר במורים אחרים מקצוענים ובמנהל המאפשר תשתית של יצירתיות, צריך כל הזמן לחשוב מחוץ "לקופסא הסגורה".
מנהלת בי"ס תיכון אורט בחולון-גב' שולה מנור-תארה בפני פרחי הניהול מאוניברסיטת בר-אילן,מדוע יש להקשיב ולעודד כל מורה הרוצה לספר על רעיון יצירתי הקיים בו וזאת-"מיידית" ולא לבקש מהמורה שפניו מעידות על רצונו לספר על יוזמה ויצירתיות המתחוללת בתוכו, כי ימתין שאתפנה...או היכנס אלי מחר...
סיפרה-שולה מנור-מנהלת מוסד חילוני המונה למעלה מ-1500 תלמידים עמדתי בשעות הבוקר ושוחחתי עם מורה-"באמצע" השיחה הופיעה מורה אחרת שפניה העידו על התרגשות שבתוכה ועל רצונה לבטא עצמה עכשיו בפני המנהלת,שולה היודעת כי אם יש רעיון חדשני ויצירתי-ראוי כבר להקשיב באופן מיידי.
היא ביקשה סליחה מהמורה באמצע שיחתה ופנתה למורה המרוגשת כולה-במה העניין? הבהירה המורה חלמתי במהלך הלילה על רעיון חדשני ויצירתי,לפתוח "בית מדרש" ללימוד ערכי תורה בבי"ס אורט.
המנהלת-הקשיבה,הביעה שמחה בפניה וביקשה מהמורה המרוגשת לנסות לכתוב הרעיון במסמך-ולהגישו אליה לשיחה בהפסקה הקרובה.
...ומיד המשיכה לשוחח עם המורה שהשיחה עימה הופסקה.
המורה היצירתית-שנענו לרעיונה מיידית-פיתחה הרעיון בביה"ס בעידודה של המנהלת וכיום כ-100 תלמידים לומדים בשעות אחה"צ "בבית מדרש" של בי"ס אורט בחולון.
היצירתיות של המורה קיבלה שיווק איתן ופרסום נאות-כדי שכל מורה יוכל להיות אף הוא יצירתי ויוזם במגוון תחומים נוספים מותר חשוב וראוי שרעיון נחמד ויצירתי יאמר אף למורים ידידים לקיים סיעור מוחין כדי להתמודד עם דילמות וקשיים.
צריך להיות אמיץ וחכם כדי להיות יוזם ויצירתי,לא לחשוש מכישלונות,
לטפח אופטימיות בכל מורה,להבין שכל יצירתיות לפעמים דורשת שלבי ניסוי וטעייה.
חשוב לפתח במורים חושים בריאים ויכולת חשיבה שונה ואחרת מהמקובל,חשיבה מחוץ לקופסא הסגורה.
בסיורנו הרבים בקורס המנהלים,פגשנו מוסדות חינוך נוספים,בהם קיימים פינות חי-בהנהלת התלמידים,דרכים באקולוגיה מדהימה איכותית ויצירתית,פגשנו במסדרונות מדהימים המרתקים למידה משמעותית דרך הקירות,הבחנו בכיתות מעבדה בתחומים שונים ומרתקים,למדעים,למתמטיקה,למוסיקה,לאומנות ועוד.
ראינו חצרות מוסד חינוכי בנוה עוז בפתח-תקווה בניהולה של רחל אלון-בירי, בהם האלמנטים החינוכיים והערכיים בחצר-מדהימים,היוזמות והיצירתיות מרתקים.
המבנים החדשניים בחצר,...הצמחייה המגוונת ללא שמות?
שהרי הילדים...כולם לומדים מכיתה א' עד ו',דרכים ושיטות נפלאות כדי לזהות כל צמח-ולהכירו בשמו,ואף את תכונותיו המעניינות.כן..כן...לומדים להגדיר צמחים.
המנהלת-מחדירה חשיבות "החלומות" מדי מוצאי שבת מקבלים כל המורים במייל-חלומותיה של המנהלת בשבת,כולם מצפים לחלומות אלו.
הרב ספי מנהל תיכון ראשית בת"א מתאר חלומותיו מידי יום שישי,
בהם מודגשים גם יוזמות ויצירתיות של מורים ותלמידים מצטיינים.
בחודשים האחרונים אנו זוכים לקבל מדי סוף שבוע חלומותיו של ד"ר אברהם ליפשיץ-מנהל החינוך הדתי, חלומות-המבוססים על יוזמות,חדשנות ויצירתיות הנשלחים לכל מנהלי בית הספר הדתי בארץ,לכל המפקחים,מנהלי המחוזות ולכל המדריכים כדי שכולם ימשיכו להיות יצירתיים ויוזמות ברעיונות חדשניים כדי להיות הטובים ביותר.
להלן מס' טיפים עקרוניים וחשובים שיסיעו לכל מפקח ולכל מנהל-שהוא מנהיג לטפח ולעודד יוזמות ויצירתיות –
• לטפח ולהעצים מורים יוזמים ויצירתיים – כל מנהל צריך לבנות קרקע יצוקה המאפשרת לכל מורה להביע רעיונותיו החדשניים,
לאפשר לכל רעיון להתגשם בבית הספר.
• קיום שיחות אישיות – דיאלוג עם כל מורה – הדיאלוג האישי
חייב להתקיים מס' פעמים בשנה ותמיד...תמיד לשאול כל מורה מה חידשת? היש לך יוזמה מעניינת? באיזה תחום ברצונך להיות יצירתי כדי להצליח בהוראה? להקשיב ולהקשיב כל הזמן לכל מורה.
• נתינת "במה" לכל מורה בישיבת מורים להביע רעיונות יצירתיים
"במה" לכל מורה בכל ישיבת מורים גורמת למוח פורה של המורים,עלולה לעיתים ליצור קנאה – אך זו משום "קנאת סופרים תרבה חכמה", מתן אופציה לכל מורה לביטוי רעיונותיו גורם לו להיות בעל מוטיבציה,בטחון עצמי ומגביר את הדימוי העצמי.
• שאילת שאלות מוקד החכמה – חובה על כל מנהל-לאפשר שאילת
שאלות על כל תחום הנעשה בביה"ס,לפתוח כל נושא כל רעיון וכל עשייה לויכוח,ושקלא וטריא ולאפשר שאילת שאלות.
זו המתודה שהפכה את העם היהודי לחכם בעולם,כך אנו לומדים תלמוד-המבוסס על שאילת שאלות,מתכונת נפלאה לחשוב באופן מעמיק ולהגות יצירתיות.
• להתעלם מהנחות יסוד – לראות כל עשייה ובכל תחום – כמשהו
שניתן לשנותו,לא להיות בטוח בשום תחום,לבצע עמל חינוכי איתן ומצליח ולבדוק תמיד הכלים והרעיונות שמא – ניתן להשתנות ולבצע פעילויות נוספות ואחרות כדי להיות יצירתי ולהגיע להישגים טובים יותר ומעניינים יותר.
• סקרנות ולימוד – ראוי שכל מנהל ישכיל לפתח בכל מורה סקרנות על כל תחום, למצוא דרכים ושיטות להביע בפני המורים רעיונות חדשניים ללא מורא ופחד – כדי לעורר בכל מורה סקרנות.
חשוב מאוד מאוד-ללמוד כל הזמן תחומים נוספים וחדשים,כל ישיבת מורים חייבת להיות מרוכזת בלמידה מתמדת.
ראוי לתת "במה" למורים קוראים ולמורים משתלמים-שיספרו על החדשנות שבלימודם האישי.
• סיורים...מפגשים...ולמידה מאחרים – מנהל חכם ויצירתי מבין
שניתן ללמוד מאחרים ולקבל מהם רעיונות,כלים ומוטיבציה לחשיבה יצירתית,מותר ורצוי לקיים מפגשי מנהלים שכל אחד יתאר היוזמות שבבית ספרו,לדאוג להבאת מרצים אורחים בישיבות המורים כדי ללמוד מהם – משהו חדשני.
• פיתוח הקשבה – ראוי להקשיב לכל רעיון לכל מורה ואף להורים
המבקשים לתאר משהו חדשני,"הקשבה" מחדדת את המוח של הדובר ומגבירה בהם את החשיבה היצירתית.
ראוי לטפח יותר ויותר את היצירתיות ולאפשר להם לדבר – להקשיב לכל רעיון שלהם ולעודדם לדבר ולהציע רעיונותיהם.
• הישמרו "מרוצחי רעיונות" – תמיד...תמיד...יהיו מורים ולעיתים
גורמים נוספים שמסביב לבית הספר שימצאו סיבות למה "זה לא יעבוד"..."לא כדאי אצלנו"...כבר ניסינו בעבר...חבל על הזמן... ועוד ועוד רוצחי רעיונות.
על מנהל מנהיג לדעת שתמיד יש בין המורים מזלזלי רעיונות,
עליהם לפתח מורים יוזמים ויצירתיים גם ולמרות המורים המנסים למנוע התקדמות נוספת וחידושם.
לסיכום –
ראוי שכל מנהיג יבנה קרקע יצוקה שתגרום לאיתגור המורים היצירתיים, לבנות תשתית ליציאה מן השגרה, ניתוח משימות נפלאות קבלת החלטות מתוך חשיבה יצירתית.
לצאת עם המורים לבילוי,לטיולים ולביקורים במוזיאונים,בימי עיון,בהצגות,בקונצרטים,ביצירת חיי חברה כדי שהיצירתיים יחושו בטחון ליזום ולהיות יצירתיים.
חובה עלינו לאמן את המורים כל הזמן להיות יצירתיים.
כמפקח נהגתי בכל ביקורי לשאול-כל מנהל-בכל ביקור-מה חידשת? מהם היוזמות שהופעלו בשנה האחרונה?
חובה על כל מנהל לבנות תשתית יצוקה של למידה מתוך חוויה ושמחה.
למורה שמח ומאושר הורמונים אחרים, איתנים ומעולים הגורמים למוח להיות יצירתי.
והעיקר לאפשר "במה" לכל יוזמה ולכל יצירתיות כדי שכולם יידעו על חשיבות פיתוח מוחם של שאר המורים להיות יוזמים ויצירתיים.
- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה
- תואר שלישי בחינוך במנהיגות
משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי
בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם
ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.